(Foto no 1989.gada laikraksta) (Foto no interneta 2000-os gados)
(Miervalda Ķemera glezna) (Ķemeru dzimtas apbedījuma vieta 2023.gadā, Alda Jordāna foto)
Miervaldis
Ķemers - mācītājs un gleznotājs. Cilvēks, kura vārds šobrīd
diemžēl ir pavisam nezināms, un ir pienācis laiks, pēdējais
laiks, 1980. gadā mūžībā aizgājušā mākslinieka balsi atsaukt
dzīvē. Diez vai latviešu glezniecībā ir par Miervaldi Ķemeru
lielāks pilsētainavu gleznotājs, tā saka tēlotājmākslas
entuziasts jūrmalnieks Guntis Bērziņš, piebilzdams, ka par
noteicošo, protams, jākļūst mākslas zinātnieku vērtējumam.
Taču mākslas lietpratēji Miervalda Ķemera mantojumu nav
apzinājuši.
Par
to, ka varam laikrakstā pastāstīt par Miervaldi Ķemeru, ir
jāpateicas lauksaimniecības neklātienes tehnikuma pasniedzējam
Guntim Bērziņam. Tas bijis, šķiet, astoņdesmit pirmajā gadā.
kad komisijas veikalā G. Bērziņš iegādājies divas gleznas,
kuras viņam iepatikušās to smalkuma dēļ. Mākslinieka vārds
viņam neko nav izteicis. Pamazām vaļīgākos brīžos
noskaidrojis, ka Miervaldis Ķemers ir mūsu Mākslas akadēmijas
organizētāja Vilhelma Purvīša audzēknis, ka viņš pirms
mācīšanās Akadēmijā ir beidzis Teoloģijas institūtu un
strādājis par mācītāju Lutera draudzēs, un tikai šovasar G.
Bērziņam radās laiks paintere sēties par mākslinieku vairāk.
Konsistorijā viņš uzzinājis, ka Sarkandaugavas Trīsvienības
draudzē par vecāko ir Vitolds Doze, kuram ar māti pirms gadu
desmitiem Miervaldis Ķemers devis pajumti. V. Doze Gunti Bērziņu
savedis kopā ar mākslinieka māsu Austru Ķemeri, kura ir ģimenes
pēdējā dzīvē atvase. Saviem vecākiem viņi bijuši trīs bērni
- 1902. gadā piedzimis Miervaldis, divus gadus pēcāk Tautgodis un
1907. gadā Austra. Mākslinieka māsa tagad, tāpat kā savas dzīves
lielāko daļu, dzīvo vecāku mājā Ķemeros, tiesa, pēc
atsavināšanas 1947.gadā nams Durbes ielā 21 pieder Jūrmalas
pilsētai.
Austra
Ķemere stāsta: „Redzot, ka Miervaldim padodas zīmēšana,
papītis ar mammīti sarunāja vest viņu pie mākslinieka mācīties.
Devās pie Purvīša. Kamēr zvanījuši pie dzīvokļa durvīm,
brālis nobijies un sācis gandrīz vai raudāt; tā kā meistars
ilgi nav nācis, viņi griezušies prom un gājuši mājās. Tad tēvs
sadabūja vācu mākslinieku Angeru, kuru arī es atceros, jo viņš
nāca uz mūsu dzīvokli Rīgā. Tas bija 1913. vai 1914. gads, kad
Miervaldis sāka pie viņa mācīties gleznošanu. Tikko pilnīgi
pabeidzām mājas būvi Ķemeros (visu savām rokām vien!), sākās
karš. Frontes līnijai tuvojoties Smārdei, kopā ar tās puses
radiem bēgām prom no vāciešiem uz Krieviju. Nonācām
Petropavlovskas pusē. Kur Miervaldis gāja, tur ņēma līdzi albumu
un zīmēja, es sēdēju blakus un skatījos. Atceros, netālu
atradās tatāru kapi, kuros nedrīkstēja iet, bet brālītis gāja
un pindzelēja, savukārt es stāvēju uz vakts. Karu pagaidām
tikpat kā nejutām, pat krāsas Miervaldim varējām nopirkt.
Latvieši dzīvoja diezgan savrupi, un vietējos iedzīvotājus
interesēja, kas tad mēs īsti esam par tautu. Sešpadsmitā gada
vasarā tika nolemts, ka bēgļi sarīkos rokdarbu un mākslas darbu
izstādi. Lielu izstādi iztaisīja pilsētas dārza paviljonā, pat
katalogu nodrukāja, zināms, krieviski; tas man ir saglabāts. Bēgļi
nesa ko nu kurš. Tautgodis pagatavoja koka zēģeļkuģi, Miervaldis
deva apmēram 60 darbus eļļā, pastelī. Cik viņam toreiz bija
gadu? Kādi četrpadsmit. Jā, var teikt, ka sākums glezniecībā
brālim sanāca raits - viņam bija dotumi, viņš daudz zīmēja . .
. Tad nāca grūti laiki. 1919. gadā jau pavisam nebija ko ēst, bet
divdesmitajā iestājās bads. Es, mazākā, biju rindās stāvētāja,
jo tēvs un brāļi gāja darbā. Izcēlās tīfs, kurš paņēma
mūsu papiņu un brālīti Tautgodi. Inficējās arī Miervaldis,
tomēr viņš piecēlās no slimības gultas. Divdesmit pirmā gada
vasarā visi trīs iekāpām bēgļu ešelonā, braucām mēnesi,
līdz nonācām Latvijā. 1.augustā iebraucām Rīgā tāpat kā 1.
augustā pirms pieciem gadiem Krievijā. Viss bija izpostīts. Mūsu
mājai Ķemeros nebija ne logu, ne durvju, ne grīdas. Viss grūtums
par ģimenes dzīvošanu un iztiku gūlās uz Miervaldi. Gleznošanai
viņam atlika maz laika, jo vajadzēja strādāt gan pie mājas, gan
dažādus darbus ārpusē. Tā pienāca dienesta laiks, kuru brālītis
aizvadīja 7. Siguldas kājnieku pulka mīnmetēju rotā. Tā kā
brālis nebija iesvētīts, tad dienestā notika viņa
imatrikulācija, un zināms, ka viņam uzdāvināja Dievvārdu
grāmatiņu; viena viņam piederēja jau pirms tam. Miervaldim atļāva
pulcināt dienesta biedrus uz Bībeles stundām. Atgriezies mājās,
Miervaldis sāka strādāt par kasieri kūrortā - pārdeva viesiem,
kas gāja uz vannām, biļetes. Pēc sezonas brālis mums ar mammu
darīja zināmu, ka ies studēt teoloģiju. Ticība dievam mums nāk
no ģimenes. Atceros, kad Miervaldis Krievijā gulēja slims, viņam
pagalvī bija Mazā grāmatiņa, tā mēs saucām Jauno derību.
Otram brālītim ne. Studiju laikā brālim galvenais bija mācības,
gleznoja viņš tikai pa starpām. Pēc Teoloģijas institūta
beigšanas viņu nosūtīja darbā uz Ludzas pusi, un mēs ar mammu
aizbraucām līdzi. Brāli ordinēja 1929. gadā. Vieglas dienas te
viņu nesagaidīja - vairākas draudzes, ceļi slikti, vairāk ar
kājām vajadzēja iet nekā ar zirgu; katolicisma novads ...
Brāļa
atvaļinājumu laikā braucām uz Ķemeriem, kur nodzīvojām vasaru,
lai rudenī atgrieztos Latgalē, un tā septiņus gadus. Šajā
dzīves posmā viņš gleznoja un zīmēja ļoti daudz. Zinājām, ja
nav atgriezies mūsu mācītājmājā, palicis kādā no draudzēm,
lai nodotos vaļaspriekam. Uzticējis nenožuvušās gleznas draudzes
locekļiem, viņš devās atkal tālāk pildīt amata pienākumu.
Radās iespēja pārcelties uz Jelgavu. Nu, galvaspilsētas tuvumā,
varēja arī sākt domāt par mākslas studijām. Brālis bija ļoti
strādīgs, viņš gleznodams un zīmēdams izstaigāja visu Jelgavu.
Otrā pasaules kara laikā, kā zināms, gandrīz visa pilsēta tika
no postīta, un tā šiem brāļa zīmējumiem ir arī uzziņas
vērtība. Daudz zīmējumu viņš ir uzdāvinājis Jelgavas muzejam.
Taču es esmu aizsteigusies notikumiem priekšā, jo pirms tam bija
liktenīgais 1936. gads, kad brālis satika . . . profesoru Purvīti.
Profesors bija pienācis Miervaldim klāt, kad tas dabā gleznoja.
Purvītis paskatījies, parunājušies, un brālis uzaicinājis viņu
pie mums uz mācītājmāju. Izcilais mākslinieks par viņa darbiem
izteicās atzinīgi, uzsvēra, ka brālim ir talants, ka viņam
jāstājas Akadēmijā. Miervaldis, atceros, bija ļoti samulsis.
1938. gadā 36 gadu vecumā mans brālis Miervaldis Ķemers tad arī
iestājās Akadēmijā un mācījās glezniecību pie paša Purvīša,
taču mācītāja darbu viņš nepameta. 1944. gada rudenī, kad mūsu
izcilais gleznotājs izceļoja uz Vāciju, brālis viņu pavadīja.
Purvītis viņam pateicībā un piemiņai atstāja savas otas un
krāsas. Diplomdarbu Miervaldis aizstāvēja 1947. gadā. Pie
oficiālas atzinības gan savas dzīves tālākajos gados brālītis
nekad netika, jo bija taču sācies laikmets, kad vajāja i ticību,
i ticīgos. Vairākkārt Miervaldis mēģināja iestāties
Mākslinieku savienībā, taču vienmēr velti. Atradu iesniegumu -
vēl 1977. gadā viņš sūtījis lūgumu uzņemt savienībā. Uz
viņa darbiem jau neskatījās, redzēja tikai to, ka viņš ir
mācītājs. Sarkandaugavas Trīsvienības baznīcā kā prāvesta
Irbes māceklis viņš nostrādāja līdz vecumam. Piedzīvoja
infarktu, kad kādu nakti padomju varas traktors nostūma veco
mācītājmāju no zemes. Brālis dzīvē bija devējs, nevis ņēmējs.
Arī savas gleznas viņš nekad nav pārdevis, tikai dāvinājis
cilvēkiem, kuri «dega» par mākslu vai vienkārši cienīja to.
Jūs jautājat, kā tad gleznas, kuras iegādājās Bērziņa kungs,
nonāca veikalā? Pavisam vienkārši. Viena no tām bija dāvināta
prāvestam Kauliņam, otra Tukuma mācītājam. Un pēc viņu nāves
tās bija nokļuvušas komisijas veikalā.”
Miervalda
Ķemera rocība visu dzīvi bijusi stipri pieticīga. Ar mācītāja
algu tik vien sanācis, lai paēdinātu sevi un tuviniekus, kā arī
nopirktu krāsas un grāmatas. Viņam nekad nav bijusi darbnīca šā
vārda īstā nozīmē ar gaismām, plašumu. Tas bija guļamistabas
kaktiņš, kur tika veidotas studijas. Viņam trūcis arī naudas
kartona un rāmju iegādei. Nereti tikušas apgleznotas kartona abas
puses. Austra Ķemere rēķina, ka pie viņas ir kādi trīs simti
brāļa darbu. G. Bērziņš dažām gleznām sarūpējis rāmjus,
izkārtojis gleznas pie Durbes ielas nama divu istabiņu sienām.
Sabiedriskā muzeja iekārtošana - tādu uzdevumu sev izvirzījis
latviešu mākslas cienītājs. Taču tāds darbs nav pa spēkam
vienam cilvēkam, tāpēc Guntis Bērziņš Jūrmalas sabiedrību
mudina nodibināt Miervalda Ķemera draugu biedrību. Par tās
biedriem jākļūst gan cilvēkiem, kas pa zina mākslinieku, gan
tiem, kuriem ir vēlēšanās propagandēt mākslinieka daiļradi,
palīdzēt saglabāt viņa radošo mantojumu. Mantojums ir plašs.
Saglabājušās piezīmju klades, kurās Miervaldis Ķemers ne tikai
aprakstījis savus darbus, bet arī pievienojis to fotogrāfijas.
Tāpat mūsu rīcībā ir akti, kas liecina, ka daudz mākslinieka
darbu atrodas dažādu republikas muzeju fondos. Mākslas
zinātniekiem M. Ķemera mantojums jāizvērtē, lai noteiktu, kas
tajā ir latviešu kultūrā paliekošs. Nesen, Ķemeru kūrorta 150
gadu jubilejas reizē, 20 darbus Austra Ķemere uzdāvināja arī
Jūrmalas Vēstures un mākslas muzejam. Ķemers no Ķemeriem ...
Austra atceras, ka viņi vienmēr bijuši lepni uz šo sakritību.
Otrs
Jūrmalas sabiedrības uzdevums - nosargāt Durbes ielas namu, lai
varētu tajā iekārtot mākslinieka muzeju. Gadsimta sākumā celtā
māja ir avārijas stāvoklī, jo tai visus pēckara gadus nav bijis
saimnieka. Austra Ķemere dzīvo tikai tās vienā stūrītī, blakus
dzīvokļos vienmēr bijuši citi īrnieki, kas mainījušies bieži
kā gadalaiki. Nu no vecās mājas visi ir aizbēguši, tikai Austra
palikusi to sargāt... Viņa ir griezusies izpildkomitejā ar lūgumu
atdot viņai īpašumu, taču saņēmusi atteikumu. Pašlaik nosūtīta
jauna vēstule, kurā aprakstīta iecere te iekārtot sabiedrisku
muzeju. Atbildes vēl nav. Kāda tā būs tas ir atkarīgs arī no
jūrmalnieku spējas pacelties aizstāvībai. Kaimiņi saka - mājas
un zemes gabalu iespējamie pircēji jau staigājot apkārt...
(Jūrmala, 30.11.1989)
1990.gada
14.jīnija „Jūrmalā” Ķemeru deputātes Ilona Beitāne un
Lilija Frīdenberga, kā arī Ķemeru
iedzīvotāju komitejas priekšsēdētājs Imants Mežapuķe raksta:
„21. maijā apmeklējām Miervalža Ķemera (1902.—1980.) dzimtās
mājas Ķemeros. Bijām patīkami pārsteigtas. Pateicamies par
skaistuma izpratni un brāļa mākslas saglabāšanu Austrai Ķemerei,
kura ir ar mieru pēc mājas remonta to nodot mākslinieku
vajadzībām. Šeit jāpiemin gleznotāja Miervalža Ķemera darbu
piemiņas izstāde Rīgā (izstāžu zālē «Ezerciems»), kuru
pēc vienošanās ar mākslas biedrību pārvietosim uz sanatoriju
«Ķemeri».
Man
nav zināms, kāds ir tālākais šīs mākslinieka dzimtas mājas
liktenis. Internetā atrodams foto un informācija, ka tur tiešām
ir muzejs, bet nav pievienots gadskaitlis, kad šī informācija
ievietota. Bet Ķemeru vecajos Fazānu kapos atrodams kapakmens, kas
veltīts Ķemeru dzimtai. Kurš no Ķemeriem tur apbedīts? Cik
zināms, tad Miervaldis atdusas Sarkandaugavas kapos.
Adrese: Ķemeri, Durbes iela 21 un Fazānu kapi