(1936.gada foto)
(Fotografēts 2025.gadā, V.S. foto)
Arhitektoniski nozīmīgākā ēka dzelzceļa mezglā ir 1926.gadā pēc pazīstamā arhitekta, profesora Pētera Federa projekta uzbūvētā Gulbenes dzelzceļa stacijas pasažieru ēka. Uzskatāma par vienu no tā laika lielākajām un modernākajām stacijas ēkām Latvijā. Otrā pasaules kara laikā staciju nopostīja. Pēc kara dažu gadu laikā stacijas ēku atjaunoja un saveda kārtībā sliežu ceļus, depo un citas celtnes. Stacijas ēka ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis.
Agrāk Gulbene bija nozīmīga mezgla stacija, bet mūsdienās, pēc līniju Ieriķi–Gulbene un Gulbene–Abrene (Pitalova) slēgšanas, tās nozīme ir neliela. Gulbenē pastāv mazintensīva kravas satiksme, bet pasažieru vilciens no Rīgas kursē tikai brīvdienās.
1926.gada 28.decembra “Latvijas
dzelzceļnieku vēstnesis” raksta: “11. decembrī notika jaunceltās Vecgulbenes
stacijas ēkas atklāšana. Jaunā stacijas ēka celta pēc profesora Federa
projekta, 2 stāvos un to iesāka būvēt 1925. gadā. Apakšējā stāvā telpas
paredzētas pasažieriem, bufetei un ekspluatacijas kantorim; otrā stāvā domāts
novietot ceļu iecirkņa kontori. materiālu kantori, mašīnu iecirkņa kantori,
dzelzceļa policiju u. t. t. Ēkā ierīkota centrālā tvaika apsildīšana. Pavisam
būve izmaksājusi 255.000 ls.
Uz stacijas iesvētīšanu ieradās satiksmes ministrs Aronietis, tieslietu
ministrs Bite, dzelzceļu galvenais direktors Rode, tehniskais direktors Timuška
un daudzi citi. leradušies arī viesi no tālākas apkārtnes un daudz apkārtējo
iedzīvotāju. Viesus stacijā sagaida ziediem, stacijas nams greznots zaļumiem”.
Adrese: Gulbene, Dzelzceļa iela 8