(1910.gada foto)
(Fotografēts 2025.gadā, V.S. foto)
Alfrēda Kīlera eļļas fabrika dibināta 1880.gadā. Vēlāk saukta par Eļlas ekstrakcijas fabriku.
Portāls lsm.lv 2020.gadā raksta: “Liepājā sākta 19. gadsimtā celtās bijušās Eļļas ekstrakcijas fabrikas daļēja nojaukšana, atbrīvojot vietu teritorijas nomnieka – Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmuma “Ekers Stividors LP” plānotajam kravu uzglabāšanas laukumam, noliktavām un ražotnei. Daudzi liepājnieki jau pauduši sašutumu par notiekošo un neizpratni, kāpēc pilsētas būvvalde devusi atļauju nojaukt ēkas, ko savulaik projektējis arhitekts Makss Pauls Berči, ar kura atstāto pilsētbūvniecības un industriālo mantojumu pati pašvaldība līdz šim lepojusies, iekļaujot to arī tūrisma maršrutos.
19.
gadsimta beigās celtā un aptuveni 6 hektārus lielu teritoriju aizņemošā
Liepājas eļļas fabrika darbojās līdz 2003. gadam, un vēlāk to nopirka
uzņēmums “Amberhaus”, iznomājot Liepājas ostā strādājošam uzņēmumam “Ekers
Stividors LP”, kas bijušās fabrikas pagalmā nodarbojās ar kravu pārkraušanu.
Kad nomnieks vēlējās šeit iegūt vietu jaunām noliktavām, 2018. gadā tika veikta
vēsturisko ēku un skursteņa apsekošana, atzīstot, ka tie ir avārijas stāvoklī
un turpmākai saimnieciskai darbībai nav izmantojami.
“Liepājā ostas dēļ, kuras uzņēmējiem jāceļ jaunas noliktavas, kas ir metāla
kastes, mēs esam gatavi ziedot unikālu pērli, kāpt tam pāri, lai tikai gūtu,
iespējams, īslaicīgu peļņu,” situāciju raksturoja liepājniece Kristīne
Dzelme.
Pirms vairākiem gadiem fabriku apsekojis arī Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes speciālists Andris Biedriņš, kurš lūdzis vairākām ēkām noteikt industriālā mantojuma statusu, tomēr priekšlikums nav atbalstīts.
Arī
tad, kad 2012. gadā izstrādāja Liepājas pilsētas plānojumu, Kultūras mantojuma
pārvalde neesot uzstājusi uz visu fabrikas vēsturisko ēku saglabāšanu.
“Ja saglabā ēkas, kas atrodas gar Oskara Kalpaka ielu un gar Sliežu ielu, tad
teritorijas iekšpusē iespējama arī cita saimnieciskā darbība. Nav prasība
saglabāt visu apbūvi,” stāstīja Liepājas būvvaldes sabiedrisko attiecību
speciālists Aigars Štāls.
Daudzi
liepājnieki sociālajos tīklos jau pauduši neizpratni, kā var nojaukt ēkas, ko
projektējis Makss Pauls Berči – arhitekts, kura atstātās būves iekļautas
vietējā tūrisma maršrutos un pirms dažiem gadiem tika lepni prezentētas
vēsturnieka Imanta Lancmaņa uzrakstītā grāmatā.
“Mēs – Karostas glābšanas biedrība – vairākas reizes esam piedalījušies
industriālā mantojuma dienās. Autobusi bija pilni, cilvēki Liepājā nāca, skatījās –
viņiem bija interesanti. Žēl, ka iet postā kaut kādas vietas, vērtības, bet ko
lai saka – paši esam tādus cilvēkus ievēlējuši, kas tā ir lēmuši,” sacīja
biedrības “Karostas glābšanas biedrība” pārstāve Monta Krafte.
Liepājas būvvaldē uzsver, ka projekta izstrādes laikā vairākkārt esot aicinājuši projektētājus un pasūtītājus pārskatīt ieceri par fabrikas ēku nojaukšanu, taču tas nav darīts. Šajā gadījumā, kad ēkām nav piemērots industriālā vai arhitektūras pieminekļa statuss, pašvaldība privātīpašnieka intereses vairs nevarot ietekmēt”.
Adrese: Liepāja, Sliežu iela 4