26.11.24

Jelgavas dzelzceļa stacija

 


                                                                  (Senāku laiku foto)


                                                        (Fotografēts 2024.gadā, Līgas Landsbergas foto)

 

Stacijas ēka celta 1868. gadā reizē ar dzelzceļa izbūvi (arhitekts Oto Dīce) un saglabājusies līdz mūsdienām, kaut arī stipri cietusi abu pasaules karu laikā. Pirmā pasaules kara laikā Vācijas iestādes uzbūvēja dzelzceļa līniju Jelgava—Šauļi—Tilzīte ar Eiropas standarta sliežu platumu. Starp Pirmo un Otro pasaules karu caur Jelgavu kursēja starptautiskais vilciens Nord-Express maršrutā Rīga—Jelgava—Kēnigsberga—Berlīne. 1972. gadā tika atklāta pasažieru elektrovilcienu satiksme uz Rīgu. Stacijas pirmā rekonstrukcija notika 1945. gadā, bet nākamā — 1962. gadā. Arī mūsdienās – pēdējos dažos gados tā ir rekonstruēta.

Blakus Jelgavas stacijai kādreizējā dzelzceļnieku dzīvojamā ēkā atrodas Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja Jelgavas ekspozīcija.

 

Adrese: Jelgava, Stacijas iela 1


 

Jaunjelgavas luterāņu baznīca

 

                                                                    (1920.gada foto)

                                                                                       (2023.gada foto)

 

Jaunjelgavas luterāņu baznīca kā Sērenes baznīca pirmo reizi minēta 1596.gada 18.decembrī vizitācijas protokolā. Šajā protokolā norādīts baznīcas sliktais stāvoklis un noteikts, ka Sērenē jāceļ jauna baznīca. Jaunās baznīcas celtniecība pabeigta ap 1652.gadu un tā uzbūvēta par hercoga Jēkaba līdzekļiem. Baznīca atradās pilsētas centrā starp Jelgavas un katoļu ielu, uz augsta cokola celta garenbūve ar sakristeju, izvirzītu torni un divām simetriskām mūra piebūvēm pie tā. Celtnes galvenais akcents – tornis ar augstu poligonālo smaili ar galeriju un četriem erkerveida tornīšiem. 1947.gadā baznīca nodega, pāri palikušos baznīcas mūrus noārdīja un pamatus nolīdzināja. Mūsdienās senās baznīcas un tirgus laukuma vietā atrodas Vecpilsētas parks. 1957. gadā pie kapiem no baltiem ķieģeļiem tika uzcelta jauna baznīca. Tā ievērojama ar to, ka ir viena no divām padomju okupācijas  gados Latvijā uzceltajām baznīcām. Dievnamu kopā ar draudzi uzcēla luterāņu mācītājs Mārtiņš Kārtiņš.

1943.gada izdevumā „Laikmets” raksts par Jaunjelgavu kā plūdu pilsētu un cita starpā pieminēts, ka „par plūdu briesmām Jaunjelgavā seno gadu gājumā stāsta augstā ūdens līmeņa zīme, kas iecirsta hercoga Jēkaba laikā celtās luterāņu baznīcas durvīs”. Diemžēl šī zīme aizgājusi nebūtībā kopā ar pašu baznīcu.

 

Adrese: Aizkraukles novads, Jaunjelgava ( koordinātes - vecā vieta +/- 56.617150, 25.079297 , jaunā vieta - 56.607986, 25.097931 )


 

Dalbes dzelzceļa stacija

 

                                                       (Fotografēts 2024.gadā, V.S. foto)

                                                                      (Apstādījumi pie stacijas 1931.gadā)

 

Stacija ar nosaukumu Dalbing atzīmēta jau 1917. gada vācu armijas kartē. Dzelzceļa stacija atvērta 1920. gadā kā ceturtās klases stacija. Mūsdienās stacijas ēka ir saglabājusies, bet ir slēgta.

1931.gada izdevumā “Dzelzceļnieks” redzama fotogrāfija ar stacijas apstādījumiem un rakstīts: “Skats uz pagājušajā gadā jaunierīkoto dārzu pie Dalbes stacijas, pie kura izdaiļošanas bez atlīdzības strādājis finansu direkcijas taksētājs A. Lešinskis no darba brīvā laikā. Līdzekļus stacijas apkārtnes izdaiļošanas vajadzībām devusi dzelzceļu virsvalde un ziedojuši arī daži vietējie iedzīvotāji”.

 

Adrese: Jelgavas novads, Cenu pagasts, Dalbe (koordinātes - 56.741527, 23.875780 )